دوره DBA چیست ؟

دوره DBA چیست ؟

دوره DBA یا دکترای مدیریت بیزنس و کسب و کار در واقع مخفف Doctorate of Business Administration می باشد. می توان گفت دوره DBA یک مدرک معادل با دکترا با رویکردی تحقیق و پژوهشی می باشد که تمرکز آن بر شیوه های کاربردی و مهارت در زمینه تجارت و کسب و کار است.

وبگردی،اقتصاد،صنعت،آسمونی،دوره dba چیست ؟

دوره DBAچیست؟

دوره DBAیا دکترای مدیریت بیزنس و کسب و کار در واقع مخفف Doctorate of Business Administration می باشد. می توان گفت دوره DBA یک مدرک معادل با دکترا با رویکردی تحقیق و پژوهشی می باشد که تمرکز آن بر شیوه های کاربردی و مهارت در زمینه تجارت و کسب و کار است. سطح دوره DBA که پس از دوره MBA ارائه می شود بالاتر از سطح کارشناسی ارشد آکادمیک است و به نوعی می توان DBA را دکترای مدیریت تلقی کرد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که هدف از گذراندن دوره DBA پرورش استاد دانشگاه نیست، بلکه هدف از این دوره تقویت مهارت ها و دانش مدیریتی مدیران ارشد سازمان ها می باشد. پس فضای دوره DBA مبتنی بر کسب و کار و تجارت است. لذا مدرک PhD مناسب افرادی است که قصد دارند مدرس دانشگاه و یا محقق حرفه ای در زمینه مدیریت شوند حال آنکه دوره DBA با تمرکز بر مهارت های مدیران سعی در آموزش و ارتقای مدیران در کسب و کار دارد.

دوره DBA ممکن است تخصصی شود و در زمینه هایی نظیر حسابداری، مالی، مدیریت، بازاریابی، مدیریت عملیاتی و … ارائه شود. بیشتر موسسات و دانشگاه های DBA، آن را در گرایش های مختلف ارائه می کنند حال آنکه در بعضی موارد نیز این دوره به طور عمومی و با هدف تقویت مهارت های مدیریتی و رهبری ارائه می شود.

دوره تحصیلی DBA ممکن است تمام وقت یا پاره وقت باشد. اما در اکثر موسساتی که دوره DBA را ارائه می دهند، این دوره بصورت پاره وقت است به دلیل اینکه مخاطبان آن مدیران درگیر فضای تجارت و کسب و کار هستند و نمی توانند به صورت تمام وقت در دوره DBA شرکت کنند.

برای نخستین بار در کشور، دوره های DBA نیمه حضوری یکساله مهارت محور دانشگاه تهران، این فرصت را در اختیار صاحبان کسب و کار و مدیران پرمشغله کشور قرار می­دهد تا به صورت نیمه حضوری در کنار اساتید به نام دانشگاه تهران و کارآفرینان و مدیران موفق کشور (جهت ارائه کیس استادی) در برترین پلتفرم آموزش آنلاین کشور، دوره حرفه­ای کسب و کار را گذرانده و در پایان دوره گواهینامه مهارتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران را دریافت کنند.

تفاوت DBA و PhD

دوره‌های PhD در مدیریت و DBA مخاطبان متفاوتی دارند. به طور معمول افرادی دورهٔ PhD را انتخاب می‌کنند، که به دنبال ارتقاء فردی در علوم اجتماعی بوده و اغلب قصد فعالیت به عنوان یک استاد تمام وقت در یک دانشگاه یا مدرسه کسب و کار را دارند و هدف آنها تحقیقات دانشگاهی است. این افراد اغلب مستقیماً از دانشگاه وارد دوره PhD مدیریت می‌شوند. از این رو آنها بیشتر در دهه سنی ۲۰ بوده و تجربه کاری زیادی ندارند.

در مقابل، افرادی در دورهٔ DBA شرکت می‌کنند که چند سالی است که در کسب کار خود موفق بوده‌اند و به دنبال یک چالش فکری جدید هستند. این افراد اغلب دارای مدرک MBA هستند و برای اینکه خود را از دیگران متمایز کنند به دنبال درجه دکتری هستند. به همین صورت این افراد به تحقیق در مدیریت علاقه‌مند بوده و ممکن است در ذهن خود یک سؤال پژوهشی عملی نیز داشته باشند، به عنوان مثال یک مشکل در محیط کاری خود که می‌توانند آن را در پایان‌نامه خود بررسی نموده و در عین حال منافعی نیز برای شرکت‌های خود ایجاد نمایند.

از این رو این افراد از دانشجویان PhD مسن تر بوده و معمولاً در دهه ۳۰ و حتی دهه ۴۰ سنی هستند. این افراد معمولاً دارای سالها سابقه کار، جایگاه شغلی خوب، دستمزد مناسب و معقول و مملو از جاه طلبی و انگیزه هستند.

هدف دوره دکترای تخصصی رشته‌های مهندسی و علوم پایه PhD، تولید دانش جدید بر پایه تحقیق و پژوهش‌های آزمایشگاهی یا کتابخانه‌ای است، در حالیکه در دوره DBA، دانش‌پذیر اصول تحقیق و پژوهش در عارضه‌های سازمان را با رویکرد اجرایی آموخته تا علاوه بر توسعه دانش مدیریتی، مهارت‌های اجرای این دانش را در راستای حل مشکلات، ایجاد نوآوری و کارآفرینی در محیط کسب و کار بدست آورد.

DBA ممکن است تخصص‌هایی مانند حسابداری، مالی، مدیریت، بازاریابی و مدیریت عملیات داشته باشد. بیشتر دانشگاه‌ها DBA و PhD را در گرایش‌های مختلف ارائه می‌کنند. دوره تحصیل ممکن است تمام وقت یا پاره وقت باشد. مدت زمان معمول برای گذراندن دکترا در دوره‌های تمام وقت ۳ تا ۴ سال است. البته دانشجویان ممکن است این دوره را در کمتر از ۳ سال به پایان برسانند.

هدف مدیریت عالی کسب و کار

دوره عالی مدیریت حرفه ای کسب و کار ((DBA)) درباره مدیریت ارشد کسب و کارها است. به طور کلی، مدیریت کسب و کار ها کلیه عملیات اصلی و پشتیبانی زنجیره ارزش شامل تأمین منابع، طراحی، تولید، فروش و عرضه محصولات و خدمات، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، مالی، برنامه ریزی و….. را در بر می گیرد. در واقع، مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار مدیریت فرآیندهای یک کسب و کار را در سطح بالای سازمانی شامل می شود. دوره عالی مدیریت حرفه ای کسب و کار که یک سطح بالاتر از دوره MBA است به منظور آموزش، توسعه و تأمین مدیران و کارشناسان ارشد مستعد و شایسته با دیدگاه کسب و کار برای بنگاه ها و سازمان های خدماتی و تولیدی در بخش های خصوصی، دولتی و تعاونی جهت انجام وظابف، طرح ها و پروژه های شرکت ها و سازمان های کشور تهیه و تدوین شده است. شرکت در این دوره که با رویکرد پژوهش محور(Research Oriented) و یادگیری عملی است عمدتاً به روش های سمینار، کارگروهی، انجام طرح پژوهشی، و مورد کاوی است تا حد زیادی به مخاطبان یاد می دهد چگونه در بازار رقابتی و حرفه ای مدیریت کسب و کارها همواره بهترین باشند.

ضرورت و اهمیت مدیریت عالی کسب و کار

شرایط کنونی اقتصاد و بازار دنیا به گونه ای است که فعالیت و رقابت شرکت ها و سازمان ها در آن به مراتب سخت تر و شدیدتر شده است

شرایط کنونی اقتصاد و بازار دنیا به گونه ای است که فعالیت و رقابت شرکت ها و سازمان ها در آن به مراتب سخت تر و شدیدتر شده است. کسب موفقیت و ماندگاری پایدار در چنین فضایی مستلزم بهره مندی سازمان ها و شرکت های از نیروهای انسانی کارشناسی و مدیریتی در سطوح ارشد سازمانی است که از دانش تخصصی، مهارت کاربردی و نگرش کسب و کاری برخوردار باشند. به نظر می رسد دوره عالی مدیریت حرفه ای کسب و کار (DBA) با توجه به برنامه درسی و روش های تدریس پیش بینی شده در آن بتواند به این نیاز از جامعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور پاسخگو باشد. شایان ذکر است که در 30 سال گذشته فارغ التحصیلان این دوره ها بالاترین میزان اشتغال و حقوق و مزایای دریافتی را به نسبت رشته های دیگر داشتند. از طرف دیگر، در جامعه تعداد قابل ملاحظه ای از فارغ التحصیلان رشته های مختلف در مقاطع ارشد وجود دارند که علاقمند هستند در رشته مدیریت کسب و کار به طور حرفه ای در قالب دوره های عالی مانند DBA در دانشگاه های معتبرآموزش ببینند. بنابراین، اجرای این دوره در مرکز آموزش های عالی آزاد دانشگاه شهید بهشتی ضروری به نظر می رسد. از آنجاکه شرکت کنندگان در دوره DBA لازم است که سابقه اجرایی داشته باشند، و در طول مدت تحصیل نیز با دنیای واقعی کسب و کار تعامل کنند، فارغ التحصیلان آن ضمن آنکه کیفیت های علمی خود را نیز حفظ خواهند کرد، به راحتی آماده تصدی مشاغل تخصصی و اجرایی ارشد بنگاه های بزرگ می شوند.

مخاطبان دوره مدیریت عالی کسب و کار

3-1- مدیران سطوح مختلف سازمان ها و شرکت ها

3-2- کارشناسان سازمان ها و شرکت ها

3-3- فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد مؤسسات آموزش عالی در رشته های مختلف(علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه، هنر، و پزشکی و غیره )

نقش و توانائی مدیریت عالی کسب و کار

کسب دانش و اطلاعات به روز و تخصصی

کسب مهارت کاربردی کارشناسی و مدیریتی

کسب بینش و نگرش عمیق در حوزه کسب و کار ها

2- شرایط و ضوابط مدیریت عالی کسب و کار

شرایط ورود به مدیریت عالی کسب و کار

کسب شرایط احراز زیر ضروری است:

داشتن گواهینامه کارشناسی ارشد از مؤسسات آموزشی کشور و یا خارج از کشور مورد تأئید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
داشتن حداقل 5 سال سابقه کار برای مقطع لیسانس و 3 سال برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
موفقیت در مصاحبه ورودی
شرایط تحصیل در مدیریت عالی کسب و کار

ارزیابی در مدیریت عالی کسب و کار

در پایان هر درس در تاریخ های مشخص شده از دانشپذیران آزمون به عمل می آید.

نمره هر درس شامل نمره کتبی و نمره پروژه درسی می باشد.

حداقل نمره قبولی در هر درس 12 می باشد.

حداقل میانگین دروس دوره 14 می باشد

ترم های مدیریت عالی کسب و کار

ترم اول

ترم دوم

ترم سوم

پروژه پایانی

طول ، نوع درس و ساعات آموزشی مدیریت عالی کسب و کار

عالی مدیریت حرفه ای کسب و کار تقریباً در طول 18 ماه در سه ترم به همراه پروژه پایانی و در مجموع در طی 390 ساعت آموزشی برگزار می شود.

3- برنامه درسی مدیریت عالی کسب و کار

برنامه های درسی دوره عالی مدیریت حرفه ای کسب و کار(DBA)

برنامه های درسی دوره مدیریت حرفه ای کسب و کار در طول سه ترم به شرح زیر برگزار می شوند:

ترم اول مدیریت عالی کسب و کار

هدف ترم اول مدیریت عالی کسب و کار

هدف این ترم ارتقاء سطح نگرش، دانش و مهارت های دانشپذیران به طور مقدماتی درباره مباحث سازمان و مدیریت در کسب و کار می باشد. انتظار می رود شرکت کنندگان در این دوره آمادگی لازم را برای فراگیری دروس دوره دوم مدیریت حرفه ای کسب و کار بدست آورند.

ترم دوم مدیریت عالی کسب و کار

هدف ترم دوم مدیریت عالی کسب و کار

هدف این ترم ارتقاء سطح نگرش، دانش و مهارت های دانشپذیران درباره زیر ساختارهای کلیدی مدیریت کسب و کارها می باشد. انتظار می رود شرکت کنندگان در این دوره آمادگی لازم را برای فراگیری دروس دوره سوم مدیریت حرفه ای کسب و کار بدست آورند.

ترم سوم مدیریت عالی کسب و کار

هدف ترم سوم مدیریت عالی کسب و کار

هدف این ترم ارتقاء سطح نگرش، دانش و مهارت های دانشپذیران درباره بخش دیگری از زیر ساختارهای کلیدی مدیریت در کسب و کارها می باشد. انتظار می رود شرکت کنندگان در انتهای این دوره آمادگی لازم را برای انجام وظایف مدیریتی در کسب و کار های مختلف کسب کنند.

پروژه پایانی مدیریت عالی کسب و کار

هدف: در این مقطع دانشپذیران براساس آموخته های خود باید با راهنمایی یک استاد یک موضوع تحقیق را انتخاب کرد و با هدایت ایشان نتایج تحقیق خود در قالب یک گزارش علمی ارایه دهند.

منبع:آسمونی

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *