تیپ واقع گرا

تجربیات و وراثت خاص یک فرد واقع گرا به رجحان فعالیتهایی منجر می شود که پیامد آن سروکار داشتن آشکار ، مرتب یا منظم با اشیاء ، ابزار، ماشینها و حیوانات و اجتناب از فعالیتهای آموزشی و یا درمانی است . این تمایلات رفتاری به نوبه خود منتهی به اکتساب صلاحیتهای عملی ، مکانیکی ، کشاورزی ، الکتریکی و فنی و به کمبودی در صلاحیتهای اجتماعی و تربیتی می شود .

رشد این الگوی فعالیتها ، صلاحیتها و علایق واقع گرایانه فردی را به وجود می آورد که رفتار های زیر را از خود نشان می دهد :
1- مشاغل یا موقعیت های واقع گرایانه ای مانند مهندسی برق را ترجیح می دهد که در آنها موقعیتها بتواند فعالیتهای ترجیحی خود را انجام دهد و از فعالیتهایی که مقتضی مشاغل اجتماعی است ، دوری کند .
2- برای حل مشکلاتی که در کار و محیطهای دیگر وجود دارد از صلاحیتهای واقع گرایانه استفاده می کند .
3- خود را فردی دارای تواناییهای ورزشی و مکانیکی و فاقد توانایی در ارتباط انسانی می پندارد .
4- برای اشیای عینی و خصوصیانت شخصی قابل لمس – پول ، قدرت ، مقام – ارزش قایل می شود .
5-دارای توانایی بدنی و مکانیکی هستند
6-علاقمند به کار با اشیاء، ماشین ها ، ابزار، گیاهان و حیوانات هستند
7-به دنبال مزد و پاداش کار و دستاوردهای عینی هستند
8-افرادی واقع گرا، محافظه کار و صریح هستند
9-معمولا در ارتباطات اجتماعی ضعف دارند

از آنجا که شخص واقع گرا دارای این رجحانها ، صلاحیتها ، خود ادراکی هاو ارزشهاست ، این فرد واقع گرا مستعدویژگی هایزیر است :
غیر اجتماعی – افرادی خوددار – مادی گرا – خود – محور – همرنگ – طبیعی – انعطاف ناپذیر – متواضع – رک – بهنجار – صرفه جو – اصیل – مصر – غیر شهودی – واقع بین – جدی در کار- سرسخت – اهل عمل – بی پیرایه به دنبال راه حل های عملی و بدنی برای حل مشکلات زندگی خود می گردند.

·مشاغل مناسب :
کار در صنایع مختلف شامل: صنعت غذا و خوراکی ها، صنعت رنگ و پارچه، صنایع دریایی، صنایع فلزی، صنعت کشاورزی و دامداری، صنعت حمل و نقل، صنعت نفت و گاز، صنایع مونتاژ، صنعت سنگ و معدن، صنعت چوب، صنعت چاپ، تولیدات چرم، صنعت فولاد، صنعت کیف و کفش، صنایع آب و برق و مخابرات، صنعت پل سازیمهندس مکانیکمهندس ماشین آلات سنگینخلبانتکنسین ( در هر رشته ای)
تعمیرات و تاسیسات ( در هر رشته ای)
جوشکارتراشکارافسر ارتشفعالیت در حوزه تربیت بدنیجنگل داریمشاغل ایمنی تجهیزاتمبلمان سازیساخت و تعمیر ابزار آلات موسیقیقالب سازی

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *